5.01.2008

Ada Apa Dengan DEB?

Salam perpaduan untuk semua penduduk Malaysia.

Sejak kebelakangan ini, kita sering mendengar tentang isu-isu Dasar Ekonomi Baru (DEB) atau kini dikenali sebagai Dasar Pembangunan Negara (DPN). Apa itu sebenarnya DPN? Kenapa setelah sekian lama ia dilaksanakan, baru kini kecoh disebut-sebut di Balai raya, di kedai-kedai kopi malah menjadi sosek sosek Mak Timah?

Jika dirujuk Wikipedia.org, DEB merupakan satu program sosioekonomi yang diwujudkan secara khususnya untuk mengurangkan dan akhirnya membasmi kemiskinan penduduk Malaysia tanpa mengira kaum, dan juga menyusun atur semula taburan ekonomi agar kampung kita lebih pesat membangun. Pelan ini lebih memfokuskan kepada pembangunan golongan Bumiputera yang merupakan penduduk majoriti kampung ini.

Jika setelah sekian lama diperkenalkan, mengapa sehingga kini ianya masih belum lagi mencapai sasaran yang ditetapkan? Jika begitu suci sekali wawasan pelan ini, mengapa terdapat juga pihak yang tidak menyokong sepenuhnya, malah mempertikaikan kredibilitinya? Sekali lagi ingin kami bertanya, mengapa timbulnya persoalan-persoalan sedemikian?

Wallahua'lam.

No comments: